BrandContent marketing

Reklama, internet, pozycjonowanie, grafika.

Bez kategorii

Jak zaprojektować ładne, poprawne logo dla swojej firmy?

Jakie logo wybrać dla swojej firmy?

Jak sprawić by nasze logo było pozytywnie postrzegane przez większość odbiorców? Jak sprawić aby logo dało się zapamiętać? Postępuj zgodnie z tymi poradami a osiągniesz ten cel.

Być może nie wiesz ale ludzki mózg działa w dużej mierze podświadomie. Często nie myślimy o tym jak on działa ale on robi to cały czas a my świadomie wykonujemy tylko te czynności, które jeszcze nie są zautomatyzowane podświadomie. Przykład? Czy kiedy zaczynałeś naukę jazdy samochodem myślałeś o tym gdzie jest sprzęgło i jak w niego trafić stopą? Odpowiedź brzmi tak! Czy zastanawiałeś się nad wieloma szczegółami łącznie z myśleniem jak zająć dobry pas ruchu a jego zmiana przysparzała Cię o lekki strach czy to się uda? Czy miałeś kłopoty z parkowaniem? Oczywiście tak! Ba miałeś nawet kłopoty z uruchomieniem silnika na początku przygody z autem 🙂 . Po co o tym wszystkim piszę? Ponieważ zaawansowany kierowca nie myśli o tym wszystkim tylko większość czynności wykonuje się podświadomie i automatycznie. To właśnie ta ukryta część świadomości do której musisz dotrzeć u swoich potencjalnych klientów!

Musisz wiedzieć, że powiedzenie jak Cię widzą tak Cię piszą nie wzięło się znikąd. To jak postrzegają Twoją markę klienci jest bardzo ważne. Jest to pozycjonowanie marki czyli działanie tak aby wywoływać określone emocje lub uczucia u odbiorców.

Przechodząc do tematu logotypu czyli wiodącego nurtu tego artykułu opiszę jak powinno być zbudowane dobre logo inaczej „logotyp”.

  1. Logotyp powinien być wykonany z wektorów. Po co? To ważny techniczny aspekt ale między innymi po to aby można je było powiększyć do dowolnego rozmiaru bez utraty na jakości.
  2. Logotyp powinien kojarzyć się z branżą lub nawiązywać do nazwy firmy w jakimś stopniu. Jedną z metod tworzenia koncepcji logo jest zebranie trzech słów, które kojarzą się z firmą i zobrazowanie tych sów w logotypie. Prosty przykład: Salon fryzjerski o nazwie „SALON VIP „- 1 nożyczki = salon fryzjerski, 2 diament = VIP, 3 tekst VIP. W rezultacie można to zobrazować jako rozłożone nożyczki z czubkami skierowanymi ku górze, na środku nożyczek sporej wielkości obrys diamentu a w nim nazwa VIP. Pod spodem można dodać dopisek Salon Fryzjerski i gotowe. Jest to tylko przykład który można mnożyć.
  3. Logotyp powinien zawierać jak najmniej kolorów. Może to być kilka kolorów np. trzy lub cztery. Na przykładzie salonu fryzjerskiego: Nożyczki i napis „Salon Fryzjerski” w kolorze grafitowym, diament mocno fioletowym a napis VIP w kolorze czarnym. To nam daje trzy kolory dzięki czemu obrys diamentu wybije się z kształtu nożyczek. Można również zrobić pełny kształt diamentu w kolorze fioletowym a napis VIP zrobić biały co uwypukli centrum logotypu.
  4. Dobrą techniką jest zachowanie złotego podziału czyli kształty i odstępy powinny zachowywać proporcje liczby PI czyli 3,14 jednostek. Przykładem może być stosunek wysokości napisu VIP do wysokości nożyczek gdzie nożyczki mogą mieć 3,14 cm wys a napis VIP 1 cm – taka proporcja zawsze wygląda dobrze i jest wykorzystywana przez najbardziej wtajemniczonych grafików komputerowych i nie tylko ponieważ również przez artystów. Wielu sławnych malarzy stosowało zasadę złotego podziału a ich dzieła sięgały astronomicznych cen.

Jak dobierać kolory?

Poszukaj informacji o kolorach i emocjach jakie wywołują. Przykładem może być kolor czerwony, który pobudza do reakcji. Widząc czerwony znak wiesz, że to coś ważnego oraz, że nie możesz go zbagatelizować. To samo czerwone światło – uważaj musisz się zatrzymać. Inny przykład to kolor niebieski lub jasny niebieski, który raczej daje poczucie bezpieczeństwa i uspokaja. Zielony kojarzy się z matką naturą, świeżością, zdrowym trybem życia i można tak wymieniać bez końca. Każdy kolor posiada indywidualne cechy.

jakie kształty dobierać?

Na początku kształty podzielę na dwie grupy: ostre i obłe.

Odpowiednie kształty w logotypie

Tak jak w przypadku kolorów, kształty również posiadają indywidualne właściwości. Obłe kształty wydają się przyjazne, cieplejsze, milsze, przyjemniejsze. Ostre kształty wydają się dynamiczne, silne, stanowcze. Wszystko zależy od kontekstu. Jeśli dodatkowo pochylimy czcionkę wówczas logo będzie wydawało się jeszcze bardziej dynamiczne.

Mając taką wiedzę możesz zlecić wykonanie logotypu grafikowi lub agencji reklamowej. Dzięki temu Twój wybór przygotowanej wersji będzie bardziej poparty wiedzą niż wybór czysto losowy bo akurat Ty lubisz kwiatki a grafik w logotypie umieścił właśnie kwiatek 🙂 Musisz wiedzieć, że nie każdy tak jak ty lubi kwiatki a chcesz przecież trafiać do większości a nie do zawężonego grona odbiorców! Staraj się aby logotyp był przygotowany tak aby wywoływać pozytywny odbiór u jak największego grona osób.

Podświadome decyzje i kotwice.

Jest coś takiego jak kotwica. Nasze logo czy reklama może zostać zapamiętane przez odbiorcę i on wcale nie musi wiedzieć ponieważ dzieje się to podświadomie tak jak z jazdą samochodem o której pisałem na początku. Podświadomość łatwiej zapamiętuje obrazki niż teksty dlatego ważne jest posiadanie logotypu. Osoba która wielokrotnie będzie bombardowana danym przekazem lub logotypem czy to na banerze reklamowym czy to w innej formie zawsze zapamięta ten przekaz. Mało tego pozornie nieprzyjemna nawet informacja dla odbiorcy ale pokazywana mu wiele razy z czasem zostanie zaakceptowana. Tutaj wchodzimy już na grunt psychologiczny ale jakże ważny dla reklamy. Im dłużej eksponujesz swoją reklamę tym mocniej odciskasz się w podświadomości odbiorców aby na stałe zakotwiczyć się w niej tworzysz u swoich odbiorców nawyki. Kiedy przyjdzie do wyboru produktu dwóch różnych marek to osoba, która już gdzieś widziała Twoją reklamę chętniej kupi Twój produkt lub usługę niż produkt marki której reklamy nigdy nie widziała ponieważ podświadomie Twoja firma jest już znana tej osobie. Kotwice takie działają na wiele sposobów i jest to również jeden z tajników branży reklamowej. Znając mechanizmy działania podświadomych decyzji możemy zdobywać przewagę nad konkurencją. jedno jest pewne – prawdopodobnie nigdy nie wpłyniesz mocno na podświadomość jeśli nie posiadasz logotypu i prawidłowego brandingu.