Reklama, internet, pozycjonowanie, grafika.

Marketing

Budowanie marki – skąd różnice przy tworzeniu jej?

Jak przebiega proces zdobywania marki? Dlaczego bardziej preferujemy jedną firmę nad drugą choć posiadają taki sam produkt bądź usługę, a nawet jakość? Czy łatwo odnajdowana reklama z marką pomaga czy przeszkadza?

W przypadku ostatniego pytania na pewno większość z Was odpowiedziała „na pewno pomaga”, ale nie do końca jest to poprawna odpowiedź. Tak jak moneta ma dwie strony i krawędź tak promocja posiada kilka obliczy, które stosuje się w określonym celu. Również pojęcie „łatwości odnajdowania reklamy” zdefiniować można na podstawie jej częstotliwości, skali oraz zróżnicowania.

Dotyczy to każdej sfery życiowej, im czegoś jest więcej, wręcz za dużo traci to na znaczeniu np. wiadomości w telewizji łatwo jest przewidzieć o czym będzie program w poszczególnych stacjach, przez co istota informacji jest taka jaka się spodziewaliśmy. A czy o to chodzi? Tu już każdy powinien odpowiedzieć sam.

Tak w budowaniu wizerunku ogromne znaczenie ma wyważenie między częstotliwością, zróżnicowaniem źródła gdzie reklamę bądź informacje można zauważyć. Dla wielu produktów i usług wręcz niezbędne jest ograniczenie do min. medium reklamowego i wybór ich na podstawie grupy potencjalnych klientów.

W końcu nie ma wszędzie reklam o sprzedaży ogromnych wilii, prawda?

Jak w takim razie przebiega proces tworzenia marki? Jest to jedno z pytań tych łatwiejszych, ale wymagających w realizacji. Odpowiedzią jest dostosowanie rozwiązania pod nawyki klienta oraz uświadomienie, że dany produkt bądź usługa jest stworzona specjalnie dla niego.

W końcu każda grupa odbiorców może posiadać swoje specjalistyczne magazyny, czasopisma, a nawet strony internetowe. Każdy nie ważne jak zasobny portfel lubi oszczędzać oraz pokazywać innym co kupił.

Jest wiele produktów i usług, które nie podlegają takim zasadom. W końcu pomimo chęci chwalenia się, często nie chcemy by inni posiadali. Taka mentalność jest bardzo często spotykana w branżach IT czy nawet marketingowych. Łatwiej jest krytykować np. firmę za opóźnienia, czy wolny czas reakcji, ale polecać i zachwalać? Jest mało spotykane. Prowadzisz biznes, agencja promuje Ciebie dobrze i osiągasz zadawalające zyski, w końcu nie chcesz by inni osiągnęli sukces i stali się Twoją konkurencją.

Tak są również branże, gdzie potrzebujemy ich jednorazowo lub sporadycznie. I na podstawie tego zakresu najłatwiej będzie opisać proces budowania i utrzymania marki.

Jaki to typ działalności? Przeprowadzki. Jak często przeprowadzamy się w swoim życiu? Zwykle w dzisiejszych czasach nie posiadamy dużo rzeczy i przy np. wynajmowaniu posiadamy mieszkanie, gdzie wszystkie Nasze gabaryty są „przechowywane”. Zwykle z takich firm korzystamy kiedy kupimy kolejne lub nowe mieszkanie. Stąd jak takie firmy mają zbudować swoją markę czy renomę?

W tej branży zacząć „od zera” jest bardzo trudno, a nawet dla istniejących firm działania związane z „własną marką” wymaga nie tylko przemyślenia działań związanych z pozyskiwaniem klienta, ale jak pomimo tego, iż klient nie jest klientem, który wróciłby w długim okresie czasu miałby wybrać jeszcze raz tą samą firmę? Naturalnie jako podstawa usługi liczy się jakość oraz kontakt z klientem w trakcie wykonywania zlecenia. Czy to wszystko? Nie, ponieważ czas między kolejnymi zleceniami bywa znacznie odległymi w czasie. Tu właśnie wchodzą działania budowania marki i wizerunku.

Na czym dokładnie to polega?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Myśląc o danym produkcie lub usłudze pierwszą Naszą myślą nie jest nic innego jak nazwa firmy. Nie myślimy gdzie szukać, co wybrać bo od razu mamy podjętą decyzje. Dlaczego wybrana została ta branża, a nie jakaś inna i łatwiejsza?

Właśnie z powodu tej trudności. Jak sprawić by potencjalny klient, który nie korzystał z np. „przeprowadzka warszawa” wiedział jaką firmę wybrać „powinien”. Firmy takie nie mają budżetu na poziomie ogromnych korporacji typu Google, gdzie nawet ludzie nie posiadający komputera, Internetu wiedzieli czym jest wyszukiwarka internetowa Google. Tu jest podobne wyzwanie.

Pierwszy krok przy budowanie marki:

  1. Łatwość znajdowania informacji o firmie. W tym przypadku znaczna część zapytań jest z wyszukiwarek internetowych. Nie mając podjętej decyzji szukamy po prostu pierwszych firm z brzegu i dzwonimy.
  2. Dodatkowo istotne jest wykorzystanie Google maps, gdyż szukamy najbliższej firmy dla wygody.

Jest to odruch, który dotyczy niemalże wszystkich usług i produktów. Wraz z upływem lat nawyk ten stał się niemalże rutyną, na którą ciężko jest wpłynąć. Ale czy bycie wysoko w wynikach jest budowaniem marki? Na pewno nie, istnieje wiele firm, które znaleźć w wyszukiwarkach internetowych po wyszukiwaniach tego co potrzebujemy nie znajdziemy, ale mamy świadomość ich istnienia oraz tego, że są dobrym wyborem.

Działania te polegają na wyważeniu ilości reklam oraz miejsca ich publikacji. Ogromne znaczenie ma również utrzymanie stałego kontaktu z klientami, dla których usługa została przeprowadzona. Social Media wystarczy? Facebook oraz inne portale społecznościowe nie są idealne jako narzędzie utrzymania kontaktu regularnego. W końcu ile razy można wrzucać na firmową tablicę informację „prowadzimy przeprowadzki”. W końcu klienci wiedzą to już, więc proces odświeżania tej informacji wymaga strategii i przemyślenia.

To jak zbudować choć podstawowe działania pod budowę marki dla takiej branży?

  1. Strona jest wysoko w wyszukiwarce internetowej (w końcu pozyskiwanie nowych klientów jest bardzo istotne).
  2. Zadbanie o jakość usługi i pokazanie dodatkowych elementów potencjalnemu klientowi np. https://przeprowadzkiwarszawa.net/sprzet/ . Wydaje się nie dużo i wydawałoby się oczywistością dla firm, iż taki element jest standardem, ale należy pamiętać, że klient najprawdopodobniej nie pracował w takiej firmie.
  3. Posiadanie miejsca, gdzie klienci mają wygodny sposób komunikacji z firmą. Większość korzysta z różnych portali społecznościowych i nie muszą przechodzić na stronę firmy by napisać wiadomość. Wygoda dla użytkownika.
  4. Pokazywanie klientom, że firma, z której korzystali rozwija się oraz poprawia jakość lub utrzymuje ją na wysokim poziomie.

Jakie to działania? Każda agencja marketingowa posiada swój styl pracy i wypisanie nawet części metod zajęłoby sporo czasu, miejsca, a i tak w pełni ukazanie funkcjonowania byłoby skomplikowane.

W końcu na markę składa się nie tylko co jest robione, co będzie robione, ale również m.in. wygląd strony firmowej, inwazyjność informacji oraz wiele innych czynników. Mam nadzieje, że takie krótkie wprowadzenie pozwoliło złapać inspiracje nad tym co można zrobić lub poprawić w działaniach.