Reklama, internet, pozycjonowanie, grafika.

Marketing

Kanały reklamy zewnętrznej

Planując kampanię marketingową jednym z kryteriów, jakie należy wziąć pod uwagę, to target. Dotyczy to nie tylko strefy socjologicznej czy klasowej, ale często też geograficznej. Jeśli świadczymy usługi elektroniczne, mamy na to środki i możliwości na to pozwalają, możemy naszymi działaniami – a więc i kampanią – objąć nawet cały świat. W przypadku usług lokalnych i kampania może – a wręcz powinna – taka pozostać. Nikt w Krakowie przecież nie szuka hasła „przeprowadzki Warszawa”, albo w Warszawie „fryzjer wesela Szczecin”. Ale przecież reklama to nie tylko internet i media. Reklama to też wiele kanałów zewnętrznych. W zależności od środków – i nadal zakresu geograficznego – mamy do wyboru różne opcje.

Standardowe billboardy nadają się zarówno na kampanie ogólnokrajowe, jak i lokalne. Agencje marketingowe posiadające powierzchnie reklamowe do wynajęcia zazwyczaj mają je w całym kraju i to od indywidualnych preferencji i negocjacji zależy, z ilu z nich – i gdzie – skorzystamy. Tu warto pamiętać, że pojedyncze billboardy przy głównych drogach (autostradach, drogach ekspresowych, ale też krajowych) obejmują w rzeczywistości większy obszar, niż choćby dany powiat – takimi drogami codziennie podróżują tysiące ludzi z całego kraju. Jeśli taka reklama przyciąga wzrok a przy tym jest prosta, jasna i czytelna (to bezwzględny warunek, żeby reklama przydrożna była jakkolwiek skuteczna), może objąć w rzeczywistości całą Polskę.

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku powierzchni na budynkach. Jeśli liczy się rozmach, lokalne, krótkie, ale mocne uderzenie, można wykorzystać reklamę wielkopowierzchniową. Nie jest to powszechnie aprobowana reklama. Mimo rozwoju technologii nadal używane do nich materiały powodują bardzo duże zaciemnienie wnętrz budynków. Nie każdy budynek się do tego nadaje, nie na każdym też jest możliwe wywieszenie takiej reklamy. Istnieje wiele przepisów prawnych dotyczących reklamy w przestrzeni publicznej, zarówno ogólnokrajowych, jak i wydanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Żeby wywiesić taką reklamę, trzeba uzyskać pozwolenie na budowę, w przypadku zabytków również zgodę na jej zawieszenie wydaną przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Koszty – nie tylko finansowe – takiej reklamy są znaczne, wymaga ona również ogromnego nakładu pracy merytorycznej, nie tylko w zakresie marketingu. Mimo to takie reklamy są wciąż spotykane, najczęściej w dużych miastach i najczęściej są to wielkie, znane, światowe marki.

Ale w przestrzeni publicznej jest też miejsce na reklamę dla mniejszych, lokalnych firm. Agencje marketingowe mają w swoich zasobach powierzchnię nie tylko billboardową, ale również słupy – choć ze względu na swoją dostępność i charakter mogą się na nich znaleźć przeróżne rzeczy, nie tylko wykupione plakaty – ramy na plakaty, również ruchome, w przejściach podziemnych, na stacjach metra, na przystankach autobusowych itp. Każde takie miejsce ma swojego zarządcę – w Warszawie np. jest to Prezydent M. St. Warszawy, przepisy i umowy między nim a agencjami marketingowymi regulują kwestię dostępności tych powierzchni i treści na nich zamieszczanych. To nadal dużo biurokracji i innych działań, niezwiązanych bezpośrednio z marketingiem, jednak niezbędnych, jeśli chcemy z takiej formy skorzystać. W samych środkach komunikacji również mamy dostępne powierzchnie, co jakiś czas pojawiają się nowe koncepcje, jak wykorzystać każdy jej fragment. To już nie są tylko ramki na plakaty zawieszone prawie pod sufitem takiego autobusu czy wagonu tramwajowego albo metra. Większość środków transportu jest już wyposażona w ekrany zsynchronizowane internetowo, nawet podłoga i wiszące rączki w autobusie mogą być wykorzystane.

przeprowadzki warszawa – Szukaj w Google

W przestrzeni zewnętrznej jest jeszcze możliwość reklamy mobilnej. Jest to bardzo ciekawa z wielu względów forma, którą też można zastosować na kilka sposobów. Popularne, mimo że niezbyt ergonomiczne, są reklamy na przyczepach. Są to przyczepy jednoosiowe, nie potrzeba więc na nie prawa jazdy E, można wykorzystać gotowe ramy do zamontowania, np. wypożyczone , ale swobodnie można też takie mini billboardy zrobić we własnym zakresie. Można też zainstalować na dachu samochodu podświetlaną reklamę – o ile spełnia ona warunki kodeksu drogowego. Bardzo popularne i na pewno skuteczne jest oklejenie samochodów firmowych, zwłaszcza, jeśli firma posiada swoją rozbudowaną flotę – wtedy jest też bardziej opłacalna. Jest to jedna z najtańszych form reklamy. Przy jednorazowej inwestycji reklama służy tak długo, jak długo samochód jeździ dla firmy. A nawet jeśli nie jeździ, stojąc na parkingu nadal spełnia swoją funkcję.

Profesjonalne oklejenie wymaga zatrudnienia dobrego grafika i firmy specjalizującej się w oklejaniu samochodów. Ale można zejść z kosztów jeszcze bardziej. Na pierwszy rzut oka takie rozwiązanie może wydawać się wręcz tandetne, ale przecież w reklamie chodzi o to, żeby dotrzeć z ofertą do jak największej ilości potencjalnych klientów. W przypadku niektórych branż, jak np. usługi remontowe, transport mebli, wspomniane przeprowadzki czy nawet wynajem limuzyn do ślubów (choć te ostatnie rządzą się swoimi prawami ze względu na specyfikę branży ślubnej jako takiej) bardzo wydajne (bo tanie i skuteczne) okazuje się naklejenie na zaparkowanym samochodzie prostego hasła (np. „przeprowadzki – tanio”, „transport”, „przewóz mebli”, „remonty wykończenia” itp.) i numeru lub numerów telefonów. Prosty tekst ze zwykłej folii w przypadku tego typu usług sprawdza się najlepiej i najmocniej koncentruje się na terenie, na którym firma działa. W takim przypadku nie potrzeba nawet specjalnej wiedzy marketingowej ani badań rynku, nie potrzeba znacznych środków ani absolutnie żadnej biurokratycznej walki, żeby kilkanaście znaków osiągnęło zamierzony przez nas cel. Oczywiście nie jest to reklama dla wszystkich – ważna przecież jest też identyfikacja marki. Ale wyspecjalizowane firmy usługowe na pewno mogą ją rozważyć.

Autor: Katarzyna Grochólska