Reklama, internet, pozycjonowanie, grafika.

Biznes

Pomysł na biznes w formie franczyzy – kilka przykładowych rozwiązań

Szukasz pomysłu na biznes? Jeśli tak, to rozważ zakup franczyzy. Franczyza może być doskonałym sposobem na rozpoczęcie własnego biznesu przy jednoczesnym wykorzystaniu sukcesu cudzego. Jednak franczyza ma swoje plusy i minusy, które należy ocenić przed podjęciem decyzji.

Czym jest franczyza?

Termin „franczyza” ma swoją definicję prawną, o której większość ludzi nie wie, ale powinni Państwo wiedzieć przed zainwestowaniem w jedną z nich. Franczyzodawca pozwala komuś używać swojej nazwy i sprzedaje mu prawo lub licencję na sprzedaż towarów lub usług pod tą nazwą na terenie, czy punkcie.

Ta umowa pomiędzy dwoma stronami tworzy tak zwaną możliwość biznesową, która może trwać bezterminowo, aż do momentu wypowiedzenia przez którąkolwiek ze stron (zazwyczaj w uzgodnionym terminie). Umowa franczyzowa określa wszystko, począwszy od tego, ile pieniędzy potrzeba na wstępie, poprzez koszty rozpoczęcia działalności, a skończywszy na opłatach bieżących w trakcie prowadzenia działalności. Znajdują się tu również postanowienia dotyczące ochrony znaku towarowego, wytycznych dotyczących reklamy, szkoleń i wsparcie oraz inne sprawy związane z działalnością gospodarczą.

Zalety franczyzy

Zalety franczyzy Franczyza gwarantuje kupującemu, że będzie mógł prowadzić udany biznes według sprawdzonej formuły. Prowadzenie firmy jest zazwyczaj absorbującą odpowiedzialnością, ale franczyza zapewnia wsparcie ekspertów, dzięki czemu mogą się Państwo skupić na swoich klientach. Proces zakupu i posiadania firmy poprzez franczyzę pozwala właścicielowi firmy na skorzystanie z inwestycji w takie rzeczy jak sprzęt i reklama, niekiedy również w towar.

Istnieje wiele rozwiązań, które nie wymaga prowadzenia fizycznego biznesu, ale skupia się na handlu w internecie. Trudno jest znaleźć produkty typu „Klimatyzacja Warszawa„, ale nie jest trudno znaleźć rozwiązania związane z elektroniką AGD-RTV, czy odzieżą. Jest to dobre rozwiązanie, bo jedynym ciężarem prowadzenia biznesu jest promocja i zarządzanie firmą. Cały proces logistyczny, dostawczy jest po stronie firmy dostarczającej franczyzę, często nawet rozliczający.

Wady franczyzy

Wady franchisingu Istnieją również pewne wady dla kogoś, kto chce wejść we franchising. Na przykład, trudno jest nadążyć za trendami w branży, gdy nie zna się tak dobrze swojego produktu jak firma, która go dostarcza. Mentorstwo może być drogie, jeśli franczyzodawca pobiera opłaty lub tantiemy i zawsze istnieje ryzyko, że franczyza może zostać rozwiązana.

Najpopularniejsze franczyzy

Jak każdy rodzaj biznesu tak również franchising ma swoje najczęściej wybierane rozwiązania. Związane jest to przede wszystkim z dostępnością informacji oraz poczcie pantoflowej jak również widoczności danego rozwiązania. Jedną z najbardziej charakterystycznych franczyz jest „Żabka”, odnośnie której chodzą czasem żarty, że każde osiedle posiada własną, czy względem znajdowania zatrudnienia w niej.

Lista najbardziej popularnych franczyz:

Jest to tylko kilka wybranych choć na rynku istnieje prawie 300 innych rozwiązań w systemie franczyzy. Stąd jest to idealny pomysł na początkowy biznes, gdzie można znaleźć typ produktu, odnośnie którego posiada się choć minimalną wiedzę.

Każdy system będzie reklamowany jako „idealne rozwiązanie”, ale bardzo istotne jest uważne przeczytanie warunków współpracy oraz rozeznanie się o kosztach początkowych.

W wielu przypadkach dobrym pomysłem jest wybranie samodzielności, bez opierania się na znanych markach bo np. nie ma poczucia komfortu przy sprzedaży bezpośredniej. Wiele z rozwiązań wymaga od prowadzącego biznes bycie nie tylko właścicielem, ale i pracownikiem wykonującym wszystkie czynności niezbędne. Czyli nie tylko zarządza się i dba o promocje, ale również jest się sprzedawcą, magazynierem, zarządza personelem i szuka ludzi, ale również pilnuje rozliczeń oraz towaru. Może to powodować duże obciążenie i stresować.

Zobacz również: Jak być dobrym liderem w czasach kryzysu

Franczyza, a program partnerski?

Wiele firm oferujących franczyzę przypomina bardziej funkcjonalność programu partnerskiego, gdzie rozliczanie jest w formie prowizji od wygenerowanej sprzedaży. Jedyną różnicą jest to, że w przypadku Affilance Program reklamujemy przede wszystkim stronę „główną” marki, bez potrzeby tworzenia własnej. Wiele hurtowni preferuje rozwiązania tego typu, że powstaje np. niezależny sklep internetowy, który samodzielnie rozlicza się z wygenerowanej sprzedaży, ale cały proces pilnowania stanu magazynowego i wysyłki jest po stronie hurtowni. Posiada to również znaczącą wadę: różnice w cenach hurtowych między poszczególnymi sprzedawcami, co utrudnia rozpoczęcie prowadzenia tego biznesu.

Przykład: nowy sklep z elektroniką ma cenę „zakupu” hurtowego ma taką samą jak cena sprzedaży jego konkurencji, pomimo tego, że jest ta sama hurtownia. W wielu przypadkach również bezpośrednio producenci dostarczający produkt do hurtowni konkurują w sprzedaży właśnie z takimi małymi sklepami.

Zaleta: to rozwiązanie posiada ogromną zaletę dla kupujących. Gwarancja i potencjalny serwis dostarczany jest przez hurtownię, stąd jeśli jakiś sklep przestanie istnieć ciągle istnieje możliwość obsługi zgłoszenia na gwarancji.